موردکاوی (Case Study)
در حوزه آموزش دانشگاهی برای اولین بار در دهه 20 میلادی از موردکاوی (کیس استادی) در دانشکده حقوق هاروارد برای آموزش استفاده شد. در آن زمان، این روش، روشی نوآورانه برای شبیه سازی شرایط دادگاه برای دانشجویان بود. پس از این تجربه موفقیت آمیز، این روش در دانشکده روانشناسی نیز مورد استفاده قرار گرفت. با ترویج استفاده از موردکاوی در حوزه های مختلف، این روش بطور رسمی از اواخر دهه 70 میلادی در دانشکده مدیریت هاروارد به عنوان روش آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان تا کنون، این دانشگاه نقش بسزایی در تولید محتوا کیس استادی و ترویج آن به عنوان یک روش آموزشی ایفا نموده است. به عنوان مثال، دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد یکی از پیشروان آموزش به روش کیس استادی است بگونه ای که 80 درصد آموزش در این دانشکده بر اساس کیس استادی، 10 درصد پروژه درسی، 5 درصد تکالیف عملی و 5 درصد سخنرانی است.
ما نیز در دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر سالهاست از این روش برای آموزش در حوزه های مختلف نظیر حوزه مدیریت پروژه استفاده می کنیم. در این سال ها به غیر از تجارب عملی اساتید دانشکده دسترسی به موردکاوی های بومی برگرفته از تجارب واقعی در صنعت همواره با محدودیت روبه رو بوده است، لذا در اکثر موارد از پایگاه های حاوی مورد کاوی های دانشگاه های خارجی استفاده شده است. برای رفع این محدودیت و کمک به ارتقاء شیوه های آموزش در دانشگاه های کشور، ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر آن شدیم تا با کمک شما عزیزان از سازمان ها و صنایع مختلف، پایگاه مدونی از موردکاوی (Case Study) از تجارب داخلی ایجاد کنیم.
می توان گفت یک موردکاوی (کیس استادی) بدون یک اتکا بر یک نظریه هدف خاصی را دنبال نمی کند. لذا اگر موردکاوی بر پایه یک چارچوب نظری استوار نباشد برای آنان که خارج سازمان هستند اهمیت چندانی نخواهد داشت، زیرا شرح مفصلی است از فعالیت های سازمانی که خواندن آن فایده ای برای دیگران ندارد.
اهداف:
- بکارگیری تجارب مستند شده به عنوان ابزار کمک آموزشی و تربیت دانشجویان آشنا با مسائل صنعت و با توانایی تحلیل مسائل آن
- شناسایی و مستندسازی تجارب و مسائل داخلی در حوزه صنعت
- ترویج تجارب موفق حل مسائل
- بهبود تعاملات دانشگاه و صنعت از طریق مستندسازی و انتشار تجارب
- امکان بکارگیری و تسری تجارب موفق به سایر حوزهها
- امکان مشارکت اساتید و دانشجویان در حل مسائل صنعت و رفع مشکلات
همچنین دانشکده حسب نوع و سطح همکاری سازمانها و افراد در فرآیند تهیه و مستندسازی موردکاویها به طرق مختلف قدردان این زحمات ارزشمند در راستای تعالی آموزش عالی کشور خواهد یود:
- انتشار موردکاوی با نام سازمان و نویسندگان
- تقدیر از سازمان برای کمک به ارتقاء مهارتهای حل مساله و بومیسازی بسیاری از تکنیکها و روشهای علمی در کشور و ارائه لوح تقدیر و گواهی مهندس صنایع برتر و…
- در نظرگرفتن یک محدوده اعتباری مشخص در یک بازه زمانی معین برای سازمان جهت معرفی افراد برای استفاده از دورههای آموزشی آزاد؛
- انتشار موردکاوی با نام افراد
- در نظرگرفتن یک محدوده اعتباری مشخص در یک بازه زمانی معین برای افراد و سازمان برای استفاده از دورههای آموزشی آزاد حوزه مدیریت پروژه
فرآیند گردآوری و ارزیابی
شایان ذکر است موردکاوی های ارسالی با نام افراد نویسنده و سازمان مربوطه در پایگاه قرار گرفته و در کلاس های درس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همکاری شما در این حوزه ضمن جاودانه کردن تجارب واقعی سازمانتان به ارتقاء شیوه های آموزش دانشگاهی با بهره گیری از تجارب بومی کمک شایانی خواهد کرد و استفاده از راه حل های آزموده شما را برای دیگر سازمان ها تسهیل می کند. موردکاوی توصیف 20-2 صفحهای از مواجهه با یک مساله در دنیای واقعی (پروژهها و سازمانها) و نحوه بکارگیری روشها و تکنیکهای مختلف علمی رای حل آن است. فایل راهنما و فایل خام نگارش مورد کاوی در حوزه مدیریت پروژه حاصل از تجربیات سازمان های ایرانی به صورت مختصر و ساده در ادامه آمده است.